Tips angsstoornis

Gepubliceerd op 29 december 2019 om 21:41

Belangrijk bij een angststoornis zijn je gedachten. Makkelijker gezegd dan gedaan zal je zeggen en daar heb je helemaal gelijk in! Zo makkelijk is dat inderdaad niet. Wel kun je dit oefenen door onderstaande tips door te lezen en deze uit te proberen.


Afleiding 

Afleiding is een HULPMIDDEL voor mensen met een angststoornis, overmatig piekeren en tijdens een paniekaanval. Afleiding zorgt ervoor dat je afdwaalt van hetgeen waar jij op dat moment mee bezig bent. Hoe zorg je nou voor een goede afleiding? Het is belangrijk dat je dit allemaal bedacht hebt voordat je een paniekaanval krijgt, of voordat je vanavond weer bezig bent met overmatig piekeren. 

Wat maakt jouw blij?
Wat vind je leuk om te doen?
Waar kan jij je helemaal in verdiepen? 

Dit soort vragen kun jij jezelf stellen.

Om het je makkelijker te maken hieronder een overzicht met alles wat je blij kan maken, wat (eventueel) leuk is om te doen of waar jij je in kan verdiepen: 

- Netflix (series & films kijken) 
- Lezen 
- Spelletjes op de telefoon 
- Spelletjes op de pc (denk aan de Sims bijvoorbeeld, hoe oud je ook bent het blijft leuk!) 
- Een blog schrijven ;) 
- Instagram doorscrollen 
- Youtube bekijken met grappige filmpjes 
- Ben je creatief? Ga ermee aan de slag! 
- Muziek luisteren (en eventueel dansen) 
- Ouderwets televisie kijken 
- Klussen in huis
- Scratchboek maken 

- Schilderen 
- Leren breien en naaien (en ja, dit is tegenwoordig leuk voor iedereen!) 


Een chaotisch hoofd

De meeste mensen met een angst of paniekstoornis zijn chaotisch. Ik kan je vertellen, het is een zooitje daarboven! Daarnaast komt het dwangmatig piekeren er ook nog eens bij wat er helemaal voor zorgt dat je er niet meer uitkomt. 

Belangrijk in deze is om alles op een rijtje te zetten, helemaal als je een aantal taken hebt voor die week en jij er zo min mogelijk over wil piekeren. 

Stap 1: stel een to do list op. Door hier op te klikken kun je er eentje gratis downloaden. 

Stap 2: welke taken heb je deze week? Schrijf deze allemaal op 
Stap 3: wat moet je hiervoor doen? 
Stap 4: wat heb je hiervoor nodig? 
Stap 5: wanneer wil je dit af hebben? 
Stap 6: vink het af wanneer het ook echt af is! 


Stel grenzen

Dit vind ik persoonlijk een hele belangrijke! Het zit in de mens om door te gaan, om taken af te ronden zodat wij die niet meer de volgende dag hoeven te doen of gewoon puur om de rest van de week geen omkijken meer naar te hebben. 

En dat snap ik, wat je niet meer hoeft te doen scheelt weer. Alleen ga je dan wel of niet over je grenzen heen? Mensen met een angststoornis kunnen dit eigenlijk niet aan. Dit ga je de volgende of de dag erna voelen met een angst of paniekaanval van dien. 

Hoe stel je grenzen? 

Tip 1: zeg eens een keer nee! Als je altijd maar ja zegt en je bent dit ook gewend dan kan dit weleens een uitdaging voor je zijn. Believe me, hoe vaker je nee zegt hoe makkelijker het wordt. Het draait ook om jou! 

Tip 2: wat vandaag niet gaat, komt morgen wel. Ik heb echt een opruim en schoonmaak tik en sla hier weleens in door... HET MOET AF! Eindelijk lukt het mij om te bedenken mijn schone vaat, die nog in de vaatwasser staat, de volgende morgen te legen. Het is al schoon, dat is belangrijk. Of dat ene kastje welke ik van top tot teen wil schoonmaken (vorige week al gebeurt) verschuif ik dan toch maar naar de volgende dag. 

Tip 3: aanvoelen wanneer het teveel is op een dag. Zodra jij je grenzen gaat stellen, dan voel je precies aan wanneer je genoeg hebt gedaan op een dag. Luister naar je eigen ik en stop dan ook met al je taken. 

Tip 4: voldoende slapen, dit is ook een hele belangrijke. Bij onvoldoende slaap kan ik je vertellen dat je angststoornis meer naar boven komt dan de dagen voor je slaapgebrek. Eis jezelf dan ook op tijd naar bed te gaan en doe dit ook. 

Tip 5: teveel ingaan op discussies. Discussiëren is gezond, maar wel tot een zekere hoogte. Wanneer jij hier continue volop op in gaat kost je dit heel veel energie. Is het de discussie waard? Is het nodig? Is het onderwerp relevant? En veranderd deze discussie iets voor jou? Een dingetje om toch over na te denken.


Heb jij nog tips? Of gebruik jij al een van bovenstaande tips? Laat het dan hieronder weten in een reactie. 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Cindy
7 maanden geleden

Geweldig stuk! Tips die ik inderdaad ook van mijn psychologe meekreeg.
Wat super dat jij dit doet, dat biedt mensen om je heen een houvast. Toppertje!

Bibi
7 maanden geleden

Wat goed dat je je tips deelt! Zeker het grenzen stellen is voor mij belangrijk. Als tip heb ik nog dat het ook belangrijk is om je angsten aan te gaan. Afleiding is goed en kan je door de angst helpen, maar haalt het niet weg op de lange termijn. Je zal je hersenen moeten “leren” dat waar je bang voor bent niet gebeurt, door het te doen!