Paniekaanval verminderen en voorkomen

Gepubliceerd op 3 januari 2020 om 09:22

Tip 1: Wist je dat je tijdens een paniekaanval teveel aan adreline en andere stresshormomen in je lichaam hebt? Dit verminder je door in beweging te komen. Het klinkt gek om hieraan te denken tijdens een paniekaanval, maar wel de moeite waard! Ga een stukje lopen, spring heen en weer, beweeg je armen en voeten of loop heen en weer in je woonkamer. Je hersenen gaan zich hierdoor concentreren op het bewegen en niet op je angst.


Tip 2: Focus je op je op je adem. Probeer om diep en rustig adem te halen, leg je handen op je buik zodat je door je buik gaat ademen en niet via je borst. Wat ook vaak helpt is om een kommetje te maken van je handen en deze voor je neus en mond te houden. Dit zorgt ervoor dat je hyperventilatie/paniekaanval zakt. 


Tip 3: Lees hardop voor. Door hardop voor te lezen gaan je hersenen hierop werken en zul je automatisch 'normaal' gaan ademen. Ook dit is lastig om aan te denken tijdens een paniekaanval, maar wel een hele goede hulpmiddel.


Tip 4: Bel een bekende op wanneer je alleen bent en een paniekaanval krijgt. Zeker als het iemand is die jouw situatie kent. Door te praten wordt je afgeleid en ben je toch niet alleen!


Tip 5: Bel de dokter of de huisartsenpost. Dit heb ik regelmatig gedaan tijdens mijn paniekaanvallen. Zij stelde mij zo gerust dat dit enorm viel hielp en ik door de paniekaanval heen kwam. Voel je niet bezwaard om te bellen, zij zijn hiervoor en zijn ervaren in dit soort dingen. 


Tip 6: Span de spieren van je lichaam en ontspan ze daarna. Blijf dit continue herhalen, hierdoor gaan je hersenen zich weer op andere dingen richten waardoor jouw paniekaanval weg ebt.


Tip 7: Maak rekensommen in je hoofd of hardop. Op deze manier concentreer jij je hierop waardoor de paniekaanval weg ebt. Dit is echte denkwerk, je hersenen worden hierdoor omgeleid.


Tip 8: Een opdracht schrijven. Misschien klikt dit heel gek maar pak toch maar je pen en papier! Benoem vijf voorwerpen of onderwerpen die je ziet in je omgeving, vier onderwerpen die je kunt aanraken, onderwerpen of voorwerpen die je kunt horen, voorwerpen die je kunt ruiken, en eentje die je kunt proeven. Je bent zoveel bezig met deze opdracht dat jij je een stuk rustiger gaat voelen.


Tip 9: Je paniekaanval over je heen laten komen. En oh oh oh, ik snap hoe moeilijk dit is. Maar door het met open armen te ontvangen in plaats van tegen te gaan zul je merken dat die iedere keer een stuk minder lang duurt en daarnaast ook minder vaak voorkomt.


Tip 10: Wat belangrijk is om jezelf aan te herinneren is dat een paniekaanval beangstigend is maar niet gevaarlijk. 


Tot slot: iedereen heeft een eigen manier voor het verminderen van een paniekaanval. Bij de een werkt een andere tip beter dan een andere. Hopelijk staat hier een (nieuwe) tip voor je tussen welke jou hierbij helpt. Heb jij nog andere tips? Laat het weten in een reactie hieronder. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.