Angststoornis tijdens Corona

Gepubliceerd op 9 april 2020 om 18:13

Hoe gaat het met jou?

 Voordat ik hier een stuk over kon schrijven heb ik zelf de eerste 2 weken, na bekendmaking van een intelligente Lock Down, ingezeten over het feit dat het Corona virus realistisch is, dat ik hier niet voor kan vluchten, dat ik er geen enkele controle over heb en vooral: hier was ik dus altijd al bang voor! 

Velen zullen mij hierin herkennen. Als je een angststoornis hebt dan ben je continue in een overlevingshouding. Angst stelt je in staat om te vluchten, om te vechten, of om gevaren in te schatten en te ontlopen. In dit geval kunnen wij een virus dat nu over de hele wereld gaat niet ontlopen en ons houden aan alle veiligheidsregels. 

Als je een angststoornis hebt dan komt dit als een grote klap binnen waardoor je veel meer last krijgt van je angst en ook paniekaanvallen. Door mijn eigen ervaring help ik je er graag mee verder!


Je bent bang

Het is heel normaal om je nu angstig te voelen tijdens het Corona Virus. Vecht ook niet tegen die angst, laat het over je heen komen, huil erom, denk erover na en als je er een paniekaanval door krijgt dan is dat uiteraard heel vervelend maar laat het over je heen komen. 

Het kost tijd om het te beseffen en er vooral mee te leven. Want dat is helaas toch iets wat wij de komende tijd moeten doen: ermee leren leven. 

Niet alleen de wereld staat op zijn kop, ook jij, ook de buurman, ook alle bedrijven en misschien ook je werk. 


Nieuws

Wat je waarschijnlijk nu ook doet is continue het nieuws in de gaten houden. Want jij wilt van alles op de hoogte zijn, hoe gaat het nu met het Corona Virus, is het bij jouw woonplaats, hoe gaat het met de mensen om je heen? 

Het houd je continue bezig waardoor het de hele dag alleen maar gaat om het Corona Virus. Het is niet erg om het nieuws te bekijken maar in plaats van het kijken naar het nieuws kun je hiervoor een plaats vervanger zoeken. 


Laat kleur toe in je leven

En daar bedoel ik mee te zeggen: laat je dagelijkse leven niet alleen draaien om het Corona Virus! Focus je op de dingen die je echt leuk vindt om te doen. Zeker nu je daar genoeg tijd voor hebt. Zie het als een kans, zie het als een nieuw begin. 

Afleiding is daarbij de eerste stap. Maak een lijstje op van de dingen die je leuk vindt om te doen: 

  • Netflixxen
  • Lezen
  • Buiten wandelen (dit kan op gepaste afstand)
  • Fietsen (dit kan op gepaste afstand)
  • Schilderen
  • Knutselen
  • Je huis veranderen
  • Je balkon of tuin opknappen
  • Help anderen op een afstand
  • Volg een cursus
  • Ga eventueel zelf bloggen!
  • Start een Bullet Journal

 


Wordt relaxed! 

Door voorbeelden, zoals ik boven heb aangegeven, krijg je afleiding. En afleiding werkt ontspannend. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt om jezelf door deze periode heen te trekken. 

Wat daarbij belangrijk is, is dat je jezelf dwingt om het te gaan doen. Anders blijf je continue in die visuele cirkel hangen. 

Daarnaast is een goede dagritme ook belangrijk en komt een lijstje, om dit zelf te noteren, bij mensen met een angststoornis goed van pas. 

Wat ik daarbij ook nog wil aangeven en mij echt ontzettend goed helpt: Wandelen, en dan het liefst in de natuur, is de beste manier om je angst onder controle te krijgen. De frisse lucht en onze mooie natuur zijn ontspannend voor onze lichaam én onze geest. Een mooie boswandeling is overigens voor elke vorm van stress een wondermiddel. 


Download hieronder jouw gratis dagplanner.

Mijn Dagplanner
PDF – 143.0 KB 41 downloads

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.