Praktische tips om het piekeren te stoppen

Gepubliceerd op 27 april 2020 om 13:21

Constant piekeren is vervelend.

Tijdens het piekeren zit je vast in een bepaalde denkpatroon. Je gedachten kunnen over van alles gaan bijvoorbeeld, negatieve ervaringen uit het verleden, (financiële) zorgen, zorgen over een dierbaar persoon of angsten.

Afleiding is het beste medicijn daarvoor! Daarnaast bestaan er nog veel meer trucjes om je van het piekeren af te helpen. 



Focus je op het fysieke

Concentreer je op je vingers en tenen. Merk op hoe ze zich voelen. Of probeer je te concentreren op het puntje van je neus. Een andere manier is om te douchen en je te concentreren op hoe het water tegen je lichaam aanvoelt.


Schrijf het op

Koop een mooi notitieboek en schrijf je gedachten op. Een 'hersendump' van alles in je hoofd is een nuttige oefening.


Inhaleer Lavendel

Er zijn aanwijzingen dat lavendel kan helpen bij het verminderen van angst, depressie en slapeloosheid. En het ruikt ook nog eens heerlijk!


Luisteren naar muziek

Zet je favoriete nummer op, draai het volume omhoog en zing en dans mee! De verandering van je focus plus de oefening zullen je zeker afleiden van je gedachten.


Lees een boek

Verlies jezelf in een goed boek en voel de stress verdwijnen!


Let op je gedachten

Er zijn veel visualisatie-meditaties die je kunt proberen om dit onder de knie te krijgen. Probeer je gedachten voor te stellen als bladeren op een beek en zie ze voorbij zweven.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.